Konfiguracja zasad rejestracji użytkowników

Tagi: użytkownika,

Czym jest rejestracja użytkowników?

Odwiedzający witrynę internetową mogą się rejestrować, aby uzyskać dostęp do dodatkowych zasobów - treści i funkcji witryny. Przykładowo, zajerestrowani uzytkownicy mogą mieć prawo do katalogu WWW. W Joomla! zaimplementowano narzędzi rejestracji, a opcje konfiguracyjne umozliwiają dostosowanie polityki rejestracji do wymagań określonych w założeniach witryny. Jesli chcesz, możesz wyłączyć rejestrację zupełnie.

Użytkownicy rejestrują się w witrynie używając formularza rejestracyjnego udostępnianego przez odnośnikUtwórz konto w module Logowanie albo odnośnik Rejestracja na stronie Logowanie. Zarejestrowani użytkownicy logują się w witrynie za pomocą swojej nazwy użytkownika i hasła podawanego w formularzy Logowanie. Istnieją również pozycje menu - odnośniki do stron z formularzami próś o przypomnienie zapomnianego loginu bądź wyzerowanie hasła i stworzenie nowego. Jeśli korzystasz z modułu Logowanie możesz ustalić, że będzie on ukazywać się na jednej lub na wielu stronach. Alternatywnie możesz stworzyć w menu odnośnik do strony z formularzem Logowanie.

Możesz także wyłączyć możliwość rejestracji, ale zachować włączony moduł Logowanie lub odnośnik w menu do strony Logowanie. W tym przypadku nie będzie na nich odnośników Utwórz konto czy Rejestracja, proces rejestracji będzie dokonywany ręcznie przez administratora za pomocą narzędzi zaplecza administracyjnego. Zarejestrowani użytkownicy będą mogli logować się w witrynie w zwykły sposób. W tym przypadku zachowujesz pełną kontrolę na rejestracją użytkowników.

Aby skonfigurować reguły rejestracji

Podstawowe reguły rejestracji użytkowników ustalamy na stronie Konfiguracja globalna na karcie Witrynaalbo na karcie System (w zależności od wersji Joomla).

  1. Zaloguj się na strony zaplecza administracyjnego.
  2. Nacisnij ikonę skrótu Konfiguracja na stronie startowej zaplecza albo wybierz z menu pozycję Witryna > Konfiguracja (globalna).
  3. Duża ilość opcji konfiguracyjnych zatytułowaną Uzytkownicy.
  4. Dostosuj ustawienia w polach sekcji Uzytkownicy do wymagań swojej witryny.
  5. Naciśnij w przyborniku Zapisz lub Zastosuj, aby zachować dokonane ustawienia:
  • Użycie przycisku Zapisz zachowuje wprowadzonezmiany, kończy edycję, przenosi do poprzedniego ekranu.
  • Uzycie przycisku Zastosuj zachowuje wprowadzone zmiany, ale nie kończy edycji - nadal pozostaniesz w oknie edytora konfiguracji.
  1. Zobaczysz niebieski komunikat: Nowe ustawienia zostały zapisane.", potwierdzający, że operacja przebiegła pomyslnie.

Aby wyłączyć możliwość rejestracji

Rejestracja uzytkowników jest standardowo włączana podczas instalacji Joomla!

Jesli nie chcesz, aby odwiedzający witrynę mogli się rejestrować (zakładać konta):

  • Wyłącz możliwość rejestracji, zmieniając ustawienie Rejestracja uzytkowników wKonfiguracji globalnej na Nie

Aby ręcznie zarejestrować użytkownika

Jeśli chcesz umożliwić logowanie się tylko niewielkiej grupie użytkowników, na przykład członków zespołu redakcyjnego, a uniemożliwić rejestrację gości:

  1. Wyłącz możliwość rejestracji na stronie Konfiguracja globalna, zaznaczając Nie w poluRejestracja użytkowników
  2. Skonfiguruj formularz Logowania w witrynie. Są dwa sposoby wykonania tego zadania:
  • włącz na wybranych stronach moduł Logowanie. Dokładne miejsce, w którym opublikujesz moduł, zależy od wykorzystywanego szablony. Zwykle będzie to lewy lub prawy boczny pasek. Moduł może być wyświetlany na wielu stronach.
  • załóż w menu nową pozycję typu Logogwanie, gdy zostanie wybrana, formularz Logowanie zostanie wyświetlony w miejscu głównej treści strony.

 

Aby umożliwić rejestrację użytkowników

Jeśli chcesz umozliwić użytkownikom witryny rejestrację, aby im udostępnić dodatkowe zasoby:

  1. Włącz rejestrację użytkowników (ustawienie domyślne). O mozliwości rejestracji decyduje ustawienie opcji Rejestracja użytkowników, na Tak
  2. Opcjonalnie: zaznacz w polu Przypisz do grupy, do jakiej grupy przypicać nowych użytkowników podczas rejestracji. Standardowo nowych użytkowników przypisujemy do grupy Zarejestrowany
  3. Opcjonalnie: określ sposób aktywacji nowych kont w polu Aktywacja nowych kont
  • Tak: nowy użytkownik po wysłaniu formularza rejestracyjnego otrzyma na podane w nim konto poczty elektronicznej list z danymi rejestracyjnymi oraz odnośnikiem do strony serwisu kończącej proces rejestracji. Konto zostanie usktywnione dopiero wówczas, gdyż użytkownik kliknie ten odnośnik, a w jego przeglądarce pojawi się strona serwisu z komunikatem potwierdzahącym. To rozwiązanie chroni Cię przed przypadkowymi rejestracjami. Jeśli konto przez jakiś czas nie zostanie uaktywnione, możesz je usunąć.
  • Nie: nowe konto uzytkownika zostanie założone i uaktywnione natychmiast po wysłaniu formularza rejestracyjnego (nawet, jesli wszystkie informacje podane w formularzu rejestracyjnego są fałszywego). Nowy użytkownik będzie mógł zalogować się zaraz po kliknięciu odnośnika Zarejestruj, o czym zostanie powiadomiony komunikatem: Możesz się teraz zalogować.
  1. Skonfiguruj formularz Logowania w witrynie. Są dwa sposoby wykonania tego zadania:
  • włącz na wybranych stronach moduł Logowanie. Dokładne miejsce, w którym opublikujesz moduł, zależy od wykorzystywanego szablonu. Zwykle będzie to lewy lub prawy boczny pasek. Moduł może być wyświetlany na wielu stronach.
  • załóż w menu nową pozycję typu Logowanie. Gdy zostanie wybrana, formularz Logowanie zostanie wyświetlony w miejscu głównej treści strony.

Aby ograniczyć prawa do zasobów witryny

Większość zasobów witryny Joomla! może być dostępna dla użytkowników zarejestrowanych i zalogowanych, w tym dla użytkowników ze specjalnymi uprawnieniami. Przykładowo, artykuł może być udostępniony tylko dla zejestrowanych uzytkowników, co oznacza, że przygodni (niezalogowani) goście go w ogóle go nie zobaczą. Natomiast uzytkownicy zarejestrowani, którzy zalogują się w witrynie, zobaczą go.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...